"Hordaland skal være en ledende energiregion i Europa"


 Til Forsiden      Om HOG Energi      Arkiv      Rapporter      Prosjekter      Medlemmer      Aktivitet      Lenker        In English 
Til Forsiden

 

Om HOG Energi

 Sist oppdatert: 26. mai 2016

 

Bergen får 24 meter lange busser

I løpet av høsten skal to slike 24 meter lange toleddede biogass-elektriske hybridbusser settes i drift i Bergen sentrum.

De nye bergensbussene er hybrider i dobbel forstand: De er utstyrt med både forbrenningsmotor og elmotorer, og de kan av utseende minne om en blanding av trikk og buss.

Van Hool Exqui City heter de to bussene som kjøpes inn av Skyss, som er Hordaland fylkeskommunes kollektivtransportorganisasjon, og fra høsten skal driftes av Tide Buss.

Seriehybrid
Det er flere hybridbusser i drift rundt om i Norge allerede. Men i motsetning til disse parallellhybridene er de kommende bergensbussene seriehybrider. Gassmotoren er ikke koblet til drivakslingene, men har som oppgave å lage strøm til batteri og elmotorer.

Bussene er utstyrt med en MAN sekssylindret motor som yter 206 kW ved 2200 omdreininger i minuttet og som genererer strøm til to elmotorer á 180 kW.

Energibufferen er et litiumionebatteri med en kapasitet på 36 kWh. Her lagres også den regenererte bremseenergien.

iogass
– Planen er at bussene skal benytte biogassen fra Rådalen når produksjonsanlegget om et års tid står ferdig. Da blir gassen ikke bare gunstig for luftkvaliteten, men også klimanøytral, heter det i prosjektbeskrivelsen.

Det er cirka 80 gassbusser i drift i Bergen i dag. Målet er at gasshybridene reduserer drivstofforbruket med 30 prosent i forhold til disse.

– Utfordringen med biogassmotorer har vært lav virkningsgrad i forhold til dieselmotorer ved varierende gasspådrag. Men når gassmotoren får gå på optimalt turtall, kan den måle seg med dieselmotorens energieffektivitet, sier Stein Bjørlykke i HOG Energi som administrerer prosjektet.

Les hele artikkelen her!